تاثیر مهم معیشت در صیانت و عدم ارتکاب به جرم در نیروهای مسلح

فرمانده انتظامي استان در اولين جلسه شوراي استاني پيشگيري از وقوع جرم در لرستان که با حضور رئيس حفاظت اطلاعات سازمان قضائي نيروهاي مسلح کشور و ديگر فرماندهان عالي رتبه نيروهاي مسلح استاني برگزار شد، گفت: توکل و پناه بردن به خدا مهمترين عامل صيانت و عدم ارتکاب به جرم در نيروهاي مسلح است.

به گزارش قاب خبر:  سردار یحیی الهی با اشاره به کلام امیرمومنان حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر که می فرماید: ای مالک مبادا در آنچه همه مردم مساوی اند، امتیازی برای خود در نظر بگیری؛ زیرا به زودی پرده ها کنار می رود و انتقام ستم دیدگان را از تو باز می ستانند، گفت: انشاالله این سرلوحه کار همه ما باشد.

سردار الهی در ادامه به بعضی از علل و عوامل ارتکاب جرم و سوء استفاده از موقعیت شغلی از جمله: ضعف اعتقادی و ایمانی، بحث معیشت، فرهنگ قناعت و رضایت به حقوق، عدم آگاهی از عناوینی که ممکن است سوء استفاده از موقعیت شغل محسوب شود، رابطه به جای ضابطه، دسترسی کارکنان مجرم و متخلف به محتوای برخی از پرونده ها، میل و طمع به مال اندوزی، تجمل گرایی، چشم و هم چشمی، ترجیح منافع شخصی بر مصالح و اهداف سازمانی، عدم نظارت شخص مافوق به رده ها گفت: در اوضاع کنونی جامعه نیروهای مسلح باید بیشتر کار کنند و بیشتر مواظبت کنند.

این مقام ارشد انتظامی در لرستان با اشاره به اینکه بحث معیشت بیشترین تاثیرگذاری را دارد گفت: در حوزه نیرو های مسلح، آنچه بنده شاهد هستم خصوصا در انتظامی، انصافا حقوق این عزیزان کفاف نمی دهد لذا وظیفه مسئولان است در خصوص ارتقاء معیشت این قشر زحمت کش تلاش کنند.

فرمانده انتظامی استان با بیان کلام پیامبر اکرم (ص)؛ اگر فقر از در ورود پیدا کند از پنجره ایمان خارج می شود در حوزه معیشت، همه دستگاه ها بخصوص دستگاه، قضائی نیرو های مسلح، باید بصورت جدی دنبال معیشت کارکنان نیروهای مسلح باشند البته با این وجود باید سطح فرهنگ قناعت و رضایت به حقوق در کارکنان نیز باید نهادینه شود.

سردار الهی گفت: درست است که ما می گوئیم در نیرو های مسلح سطح جرم پایین است ولی ما همانند نمک هستیم که هر چیزی که بگندد را نمک می زنند ولی وای به حال روزی که خود نمک بگندد، همین کمش هم در نیرو های مسلح زیاد است.

وی با اشاره به اینکه بهترین و تاثیر گذارترین موضوع در پیشگیری از پیشگیری از جرائم در نیروهای مسلح در نظارت شخض فرماندهان است گفت: برگزاری جلسات چهره به چهره، اخلاق کاربردی با موضوع مجازات و جرائم مرتبط با سو استفاده از موقعیت شغلی، آشنا ساختن کارکنان با مقوله های قضائی، شناسایی کارکنان آسیب پذیر، صدور بخشنامه های صیانتی، حفاظتی، تعیین الزامات مقدوریت ها و محدودیت های مرتبط با سواستفاده از موقعیت شغلی، نظارت مستمر بر مکان هایی که ممکن است مشکل پیش بیاید، برخورد با جرائم اتفاق افتاده برای عبرت دیگران، آگاهی بخشی به جامعه (موضوعی که اکنون در امنیت محله محور در انتظامی داریم دنبال می کنیم)، برگزاری جلسات اندیشه ورزی (که خدا رو شکر در دفتر تحقیقات انتظامی استان بصورت ماهیانه دارد دنبال می شود)، رفع مشکلات معیشتی کارکنان، و توکل به خدا، موضوعاتی است که در پیشگیری از جرائم نیروهای مسلح تاثیر گذار است.

فرمانده انتظامی استان لرستان در بیان توکل امور به خدا بیان کرد: از عالمی پرسیدند؛ اگر در یک فضایی قرار بگیری که این فضا، فضای ارتکاب گناه باشد چه کاری انجام می دهی؟ گفت: به خدا پناه می برم که در این فضا قرار نگیرم. ولی مجموعه نیرو های مسلح مخصوصا انتظامی در یک فضا و در یک محیطی که هر لحظه جرم اتفاق می افتد و یک فضایی است که ارتکاب به گناه در آن هر لحظه ممکن است؛ پس بهترین راه پناه بردن به خدا است، از خدا بخواهیم که عنایتی داشته باشد ما را در مسیری هدایت کند که ان شاءالله هم در این دنیا و هم در آن دنیا رو سفید و عاقبت به خیر بشویم.