اهمیت الگوی کشت در بهره وری آب کشاورزی

استاندار لرستان گفت: قرار گرفتن کشورمان در زمره کشورهای کم آب و خشک جهان، حفر چاه عمیق و نیمه عمیق و برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی در تشدید بحران کــم آبی نقش غیر قابل اغماضی داشته که منجر به افزایش میزان آب شور و بحران های محیط زیستی شده است.

به گزارش قاب خبر: فرهاد زیویار افزود: با وجود این افزایش بی رویه چاهها و عدم کنترل در استفاده از آنها که تناسبی با میزان ورودی به منابع آبهای زیرزمینی ندارد، کشور و بویژه استان را با بحرانهای اقلیمی و زیست محیطی غیر قابل جبران مواجه ساخته است .

وی تصریح کرد: توجه به الگوی کشت نیز در بهبود بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اهمیت دارد. اصلاح الگوی کشت مطابق با شرایط آب و هوایی منطقه و استفاده مطلوب و بهینه از منابع آب زیر زمینی گام مثبتی در صیانت از این هدیه خدادادی است .

استاندار لرستان اظهار کرد: تغییر اقلیم نیز تاثیر زیادی در بخش آب داشته و با تغییر چرخه های آب و هوایی ، بخشهایی از دنیا و کشور عزیزمان ایران دچار خشکسالی و بخشهایی نیز دچار سیلابهای مخرب شده اند .

وی ادامه داد: به طوری که این تغییرات آب و هوایی در فروردین ۱۳۹۸ باعث بروز سیلاب و خسارات فراوان به زیر ساخت های شهری و روستایی در استان لرستان شد.

زیویار بیان کرد: آینده منابع آبی این سرزمین و تمدن کهن، بر مسئولیت‌پذیری فرد فرد ما استوار خواهد شد. باید در کنار یکدیگر درباره آب و شرایط امروز آن گفت‌وگو کنیم، وضعیت منابع و مصارف آب کشور را به درستی بشناسیم، مسئولیت‌های خود در قبال این شرائط را عالمانه تعریف کنیم و متعهدانه برای ساختن میهنی آباد، پایدار و سرزنده، با همه وجود عمل کنیم و به مسئولیت‌هایمان پایبند باشیم.