امتیاز برای کارمندان، هفت‌خوان برای مشتری بانک

برخی بانک‌ها پیچیده‌ترین وثایق را از متقاضی برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری درخواست می‌کنند حال اینکه وام‌های کلان را به راحتی به کارکنانش می‌دهند.

لیست اموال و دارایی، سند اموال و املاک، لیست سپرده در تمامی بانک‌ها، اصل سند منزل و خودرو وام‌گیرنده و ضامن، تنها بخشی از مدارکی است که متقاضی لرستانی برای دریافت تسهیلات فرزندآوری باید فراهم کند.

به گفته رئیس کمیسیون حقوقی مجلس محمد سرگزی، در روز گذشته بانک‌ها به بهانه نبود منابع مالی از پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری امتناع می‌کنند اما وام‌های کلان را به کارکنانشان پرداخت می‌کنند که مصداق بارز تعارض منافع است.

امسال ۴ درصد متقاضیان وام ازدواج در لرستان موفق به دریافت تسهیلات شدند که یعنی تنها ۵ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است. در عین حال طبق لیست بانک مرکزی اخیرا یکی از بانک‌های استان به هر کارمندش ۳۴۷ میلیون تومان وام داده، به عبارتی یک کارمند معادل ۸ متقاضی در صف، تسهیلات دریافت کرده است.

میانگین پرداخت تسهیلات ازدواج در استان لرستان ۷۸ درصد و از ۷۲ درصد میانگین کشوری بالاتر است. البته هم اکنون ۵ هزار متقاضی وام ازدواج از سال قبل در نوبت‌ هستند.

بانک‌ها ۹۱ همت وام به کارمندان خود داده‌اند، با یک هجدهم آن می‌شد تسهیلات ۱۹ هزار لرستانی متقاضی در صف وام را پرداخت کرد.