اختصاص یک هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره، جهت رفع آلایندگی

قاب خبر:مدیرکل حفاظت محیط لرستان گفت؛ صندوق ملی محیط زیست در راستای کمک به رفع آلایندگی صنایع آلاينده و همچنین توسعه انرژی‌های پاک تا کنون ۱۲ مورد تسهیلات پرداخت و یا در شرف پرداخت در استان لرستان دارد.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: علی سالاروند افزود: از این ۱۲ صنعت ۵ مورد معادل ۵۸۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره، جهت رفع آلایندگی اختصاص یافته و ۷ صنعت هم در شرف دریافت تسهیلاتی معادل ۸۶۰ میلیارد ریال برای رفع آلایندگی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از صنایع استان سال‌ها آلاینده بوده‌اند و عمدتا به دلیل عدم تامین مالی هیچگونه اقدامی در راستای رفع آلایندگی انجام نداده بودند، لذا با پیگیری‌های صورت گرفته‌ و برگزاری چندین کمیته فنی در اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان و سازمان حفاظت محیط زیست و مساعدت مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست به این واحدهای متقاضی تولیدی و صنعتی استان طی سال ۱۴۰۱ تسهیلات کم بهره اختصاص یافته است.

سالاروند تصریح کرد: صنایع خمیر مایع امید لرستان، مجتمع بازیافت یکتا ازنا، مجتمع کشاورزی نگین دشت (گاوداری ۷ هزار رأسی برای دو پسماند مایع و جامد) و فراز نیروی اشترانکوه(نیروگاه خورشیدی) تسهیلات را دریافت نموده‌اند.

وی گفت: نکته حائز اهمیت این است که با حمایت صندوق ملی محیط زیست برخی از صنایع آلاینده از قبیل کارخانه الکل نصر(مجتمع بیولوژیک شهید رسولی) که حدود ۲۵ سال آلاینده بوده و برخی دیگر از صنایع مانند خمیر مایع امید لرستان که بعد از ۲۰ سال تعطیلی شروع به کار نموده است با دریافت تسهیلات صندوق در حال احداث سیستم تصفیه فاضلاب و رفع کامل آلودگی خود هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان عنوان کرد: همچنین مقرر شده است با سرمایه‌ای معادل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال (دریافت بخشی از آن از طریق تسهیلات صندوق ملی محیط‌زیست) آلودگی فاز ۳ این کارخانه بعد از سال‌ها فعالیت (با فیلتراسیون ناکارآمد) برطرف شود.

سالاروند از صنایع آلوده و یا نیازمند به روز رسانی سیستم‌های تصفیه فاضلاب یا فیلتراسیون هوا دعوت نمود با مراجعه به اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان درخواست خود را جهت دریافت تسهیلات ارائه نمایند.
وی همچنین یادآور شد: این تسهیلات بصورت مرحله‌ای و پس از تایید پیشرفت کاری توسط محیط زیست، قابل پرداخت است.