آموزش و ترویج؛ لازمه رشد تولید و بهره‌وری در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد؛ لازمه رشد تولید و بهره‌وری در بخش کشاورزی کار ترویجی و آموزشی است.

سید عماد شاهرخی افزود: مدیریت ترویج همواره با کمترین هزینه و امکانات در برگزاری مناسبت‌ها، جشنواره‌ها و روز مزرعه‌ها بهترین برنامه ها را برگزار کرده است که این ظرفیت بسیار بالای مجموعه مدیریت ترویج را نشان می دهد.

وی یکی از مهم‌ترین کارهای سازمان را آموزش و ترویج دانست و عنوان کرد؛ اگر انتقال یافته به درستی ترویج پیدا کند انقلاب عظیمی در بخش کشاورزی صورت خواهد گرفت که این امر با تهیه و استفاده از بسته‌های ترویجی از فعالیت‌های صورت گرفته در همه زیر بخش های کشاورزی میسر خواهد شد

شاهرخی بر ارتباط گیری مؤثر با کشاورزان و حضور در کنار تولید کنندگان به عنوان ولی نعمتان عرصه تولید تاکید کرد و گفت: با حضور میدانی در مزارع و ارتباط گیری مؤثر با تولیدکنندگان و اهمیت دادن به کارشناسان مراکز و البته تعریف برنامه ریزی مدون، انتقال یافته های نو آور کشاورزی را به مزارع انتقال دهیم و با دعوت از نخبگان بخش کشاورزی، کارشناسان مرکز تحقیقات، شوراها، دهیاران، کشاورزان پیشرو نتیجه کار را بررسی نماییم.

وی به فعالیت‌های مجموعه ترویج در مراکز اشاره کرد و گفت کارهای بسیار ارزشمندی در مراکز استان لرستان آغاز شده است که نیاز به تسریع، پیگیری و گسترش در ادامه و اجرای آن در دیگر مراکز ضروری می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: کشاورزی دانش پایه منجر به توسعه و رونق در تولید می شود، به منظور شناسایی مشکلات و موانع کشاورزان و انعکاس این مشکلات به مرکز و پیگیری رفع آنها توسط اساتید علمی و خبرگان کشاورزی در استان میز محصول تعریف گردد.

وی افزود؛ برنامه محوری، هدف گذاری و توجه به مسئله دانش در بخش کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های تولید در هر شهرستان با تشکیل میز محصول با نگاه علمی منجر به واکاوی مشکلات و چالش ها و ریشه یابی و درمان واکاوی مسائل می شود.

شاهرخی بر یکپارچه سازی اراضی تاکید نمود و گفت؛ استراتژی یکپارچه سازی اراضی دارای اهمیت فراوان از لحاظ اقتصادی و کشاورزی می‌باشد، این راهبرد می‌تواند استفاده بهینه از نهاده‌های تولید را موجب شود و تأثیر بسزایی در افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های تولید در مزارع را به دنبال داشته باشد.