نیاز ۲ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل آزادراه خرم آباد- اراک

سرپرست طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل لرستان پیشرفت فیزیکی کلی پروژه آزاد راه خرم‌آباد- بروجرد- اراک را ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: برای تکمیل محدوده لرستان ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

گودرز بابا عباسی،  پروژه آزادراه ۶ خطه خرم‌آباد _بروجرد _اراک را یکی از حلقه‌های مهم کریدور ترافیکی حمل بار و مسافر جنوب _ شمال کشور عنوان کرد و افزود: ضرورت احداث این آزاد راه از دهه چهل شمسی احساس و مورد پیگیری قرار گرفته اما عملیات اجرایی آن سال ۹۲ شروع و سال ۱۴۰۰ بخشی از آن در محدوده لرستان حد فاصل بین خرم‌آباد تا دهکرد بروجرد به طول ۶۷ کیلومتر انجام و به بهره‌برداری رسید.

به گفته وی بهره‌برداری از این قطعه موجب کاهش مسافت ۳۲ کیلومتر و حذف گردنه‌های زاغه، هرو و رازان شد.

سرپرست طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل لرستان گفت: کاهش زمان ۴۵ دقیقه‌ای سفر علاوه بر کاهش مصرف سوخت و استهلاک افزایش ضریب ایمنی در محور را نیز به دنبال داشته است.

بابا عباسی بیان کرد: طول آزاد راه از اراک تا خرم‌آباد ۱۳۴ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر از آن در محدوده لرستان و ۵۴ کیلومتر در استان مرکزی واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳ کیلومتر از این مسیر در حوزه استان لرستان باقی مانده است، گفت: با پیگیری‌های استاندار و معاونت وزیر راه برای تامین اعتبار لازم برای شروع این قسمت اقداماتی مثبت و راهگشا از محل مولد سازی و پیشنهاد در سفر دور دوم رئیس جمهور فراهم شده که به زودی عملیات اجرایی انتهای مسیر نیز شروع خواهد شد.

سرپرست طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل لرستان پیشرفت فیزیکی کلی پروژه را ۷۰ درصد عنوان کرد و گفت: اعتبار هزینه شده برای پروژه تاکنون ۲ هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل کل طرح ۷ هزار میلیارد تومان است، ۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل محدوده لرستان و ۵ هزار میلیارد برای محدوده استان مرکزی لازم است.

بابا عباسی با بیان اینکه در صورت تامین اعتبار لازم باقیمانده مسیر در حوزه لرستان ظرف مدت ۲ سال قابل بهره برداری است، خاطر نشان کرد: اما با توجه به اینکه امکان دسترسی به بزرگراه اراک- خرم‌آباد در انتهای حوزه لرستان بعد از آزاد راه وجود ندارد، بنابراین استفاده از آزاد راه موصوف تنها در صورتی قابل انجام خواهد بود که استان مرکزی نیز به طور همزمان محدوده آن استان را نیز به بهره‌برداری برساند.

وی گفت: برای این موضوع جلسات مشترکی بین مقامات استان لرستان و مرکزی همچنین شرکت ساخت انجام و پیگیری موضوع به جد در دستور کار مقامات استانی از جمله استاندار لرستان و معاونت امور عمرانی است، این جلسات مشترک در روزهای آتی نهایی و به زودی عملیاتی خواهد شد.