حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد جنبه روانی بر کالاها

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره حذف ارز 4200 تومانی از اقلامِ مورد نظر دولت تاکید کرد که مجلس ابتدا باید جنبه روانی این مسئله را در میان مردم و بازار بررسی کند.

به گزارش قاب خبر: محمد خدابخشی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: بر اساس صحبت های کمیسیون با دولت و سازمان برنامه و بودجه، درخواستی دو قسمتی از سوی دولت را دریافت کردیم؛ یکی اینکه مجوز ۸ میلیارد دلاری مجلس برای تامین کالای اساسی و دارو کفایت نمی کند و باید به ۱۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خواسته بعدی دولت مبنی بر بازنگری نسبت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهاست و پیشنهاد دولت، حفظ ارز ترجیحی برای دارو و گندم و بازنگری برای سایر کالاهاست و مابه تفاوت ارز آزادسازی شده را نیز می خواهند به خود مردم باز گردانند.

وی افزود: کارشناسان نیز تا امروز انتقاداتی نسبت به هدر رفت ارز یارانه ای و عدم اصابت به هدف مطرح کردند و دولت قبل از ارائه لایحه نسبت به این مسئله رایزنی کرده است.

خدابخشی همچنین اعلام کرد: برای افزایش مجوز برای تامین کالای اساسی تا رقم ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مشکلی وجود ندارد و مجلس قطعا موافقت خواهد کرد؛ چراکه تامین این اقلام برای ما نیز مهم است.

وی عنوان کرد: نسبت به بازنگریِ کالاهای دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تأمل بیشتری صورت گیرد. مثلا اگر این ارز را از نهاده دامی حذف کنیم، اثر روانی آن باید روی بازار بررسی شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ابتدا باید اولویت بندی میانِ کالاهای مختلف که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از آن ها حذف شود صورت گیرد. مثلا میان روغن، نهاده های دامی و… باید اولویت بندی صورت گیرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر قرار باشد از میان کالاهای مختلف، ارز ۴۲۰۰ تومانی از چند گروه حذف شود، به نظر شخص بنده می توان روغن را دارای اولویت بالاتری در نظر گرفت تا از کالای داخلی حمایت شود.

خدابخشی گفت: منتظر پیشنهاد دولت نیز هستیم تا لایحه را به مجلس ارائه دهد و در آن زمان، تصمیم قطعی را خواهیم گرفت.

خدابخشی افزود: تصور می شود دولت لایحه ای جداگانه برای این مورد ارائه دهد و البته با توجه به اینکه بودجه ۱۴۰۱ را به زودی پیش رو خواهیم داشت، دولت باید تعجیل کند.

وی همچنین تاکید کرد: دولت باید برای پیشنهادات فوق لایحه ای جداگانه ارائه دهد چون بحثِ بودجه ۱۴۰۰ جداست و درباره آن هنوز تصمیم گیری نشده است.