بدون تخصص و مهارت تداوم حضور در عرصه پررقابت اقتصادی وجود ندارد

مدیرکل آموزش فنی حرفه ای لرستان درباره تصویب اساسنامه این سازمان، گفت: این اتفاق در گذشته یک آرزو بود که پس از ۵۰ سال محقق شد.

به گزارش قاب خبر: علی پاشایی تصریح کرد: اگر بندهای این اساسنامه دنبال شود می‌تواند به توسعه مهارت‌آموزی در کشور کمک کند.

پاشایی اظهار کرد: توسعه و رشد اقتصادی در دنیای کنونی مستلزم کسب مهارت و تخصص های مورد نیاز است تا افراد با توان و تخصص جهت ارائه خدمات کیفی در بازار کار به فعالیت بپردازند و بتوانند با تکیه بر تخصص و مهارت های کسب شده فعالیت قابل توجه و مشتری پسندی را ارائه دهند.

وی گفت: امروزه در دنیای اقتصاد به خوبی اثبات شده که بدون تخصص و مهارت تدوام حضور در عرصه پررقابت اقتصادی وجود ندارد و مهم تر از همه اینکه بدون مهارت و تخصص های جدید نمی توان حرفی برای گفتن و امید به بقای کسب و کار داشت و در این میان به روز رسانی مهارت ها و آشنایی علوم و فنون است که بقای کسب و کار پایدار را تضمین خواهد کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان بیان کرد: ۲۹ هزار و ۱۶۸ نفر سال گذشته در بخش دولتی از آموزش های فنی و حرفه این استان بهره مند شدند که از این مجموع ۱۸ هزار و ۴۰۵ نفر مرد و ۱۰ هزار و ۷۶۲ نفر زن بودند.

پاشایی افزود: در این راستا چهار میلیون و ۴۷۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده است.

وی ادامه داد: مشاغل آموزشی استان در چهار رشته اصلی صنعتی، خدماتی، کشاورزی و فنی ارائه می شود و زیرساخت های لازم در این راستا ایجاد شده که در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و بیش از ۵۰ درصد خدمات به بخش خصوصی واگذار شده است.

پاشایی عنوان کرد: همچنین از ابتدای سالجاری یک میلیون نفر ساعت و ۷ هزار نفر آموزش دیده اند، .

وی گفت: تمام تلاش بر این است که چتر مهارتی استان را گسترش دهیم و طیف های مختلف در شهر و حتی روستاهای محروم از ظرفیت های آموزشی بهره مند شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان با اشاره به اهمیت تدوین استانداردهای آموزش، شایستگی و ارزشیابی، سنجش مهارت صلاحیت حرفه‌ای گفت: اکنون ۴۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای در استان فعال می باشد که نسبت به دولت قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و از این تعداد ۲۶۹ آموزشگاه در فعالیت دولت سیزدهم راه اندازی شده است.

پاشایی بیان کرد:  سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از ۳۰ هزار استاندارد شغلی و حدود ۱۵ هزار شایستگی تعریف کرده و مدارک آن در بیش از ۲۰۰ کشور عضو سازمان جهانی کار قابل ترجمه و استفاده است.

وی با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه کلیدی بودن نقش آموزش و مهارت‌افزایی جوانان و لزوم برنامه‌ریزی مدیران ارشد ادامه داد: رسالت عظیم آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی رسمی آموزش‌های مهارتی و کوتاه‌ مدت در کشور لزوم توجه به این نهاد حیاتی را مورد تاکید قرار می دهد.

وی در خصوص ظرفیت بالقوه زیرساخت‌های آموزش فنی و حرفه ای بیان کرد: یکی از قابلیت‌های موجود، داشتن مربیان توانمند و با انگیزه است که در صورت فراهم بودن سایر زمینه‌های آموزشی، روند اجرای آموزش‌های مهارتی در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت.