استفاده زائران عتبات از خدمات ریلی تا لب مرز، تا اربعین امسال

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مین روبی پروژه ریلی شلمچه- بصره تا سه ماه آینده به اتمام می رسد، گفت: درتلاش هستیم تا اربعین امسال با بهره‌برداری بخشی از مسیر، زائران بتوانند تا لب مرز از خدمات ریلی استفاده کنند.

جبارعلی ذاکری تصریح کرد: پروژه ریلی شلمچه- بصره یکی از پروژه‌هایی است که در ۶ ماه اخیر به خوبی فعال شده و مین‌روبی مسیر آن تا سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به انجام عملیات مین‌روبی به طول ۴.۵ کیلومتر که پیشتر اطلاع رسانی شده بود، خاطرنشان کرد: در بازدیدی که روز گذشته از این پروژه داشتیم میزان مین‌روبی به هشت کیلومتر رسیده است. هرچه از مرز فاصله می‌گیریم، تعداد مین‌های کشف شده کاهش می‌یابد و عملیات مین‌روبی سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد طی سه ماه آینده باقی‌مانده عملیات مین‌روبی نیز به پایان برسد.

ذاکری با اشاره به موضوع احداث پل گفت: اکنون نخستین و دومین شمع داخل آب از سوی پیمانکار اجرا شده است. پایین هر سرشمع داخل آب ۱۲ شمع وجود دارد. اجرای این کار بسیار سنگین است اما اکنون سبدهای این شمع‌ها بافته شده و دو تیم در دو گروه کاری متفاوت در این پروژه فعالند.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: در این زمینه طبق برنامه زمانبندی باید ۱۷.۵ پیشرفت می‌داشتیم که اکنون به ۱۵ درصد رسیده است و امیدواریم پیمانکار تا پایان امسال بتواند به تعهدات خود عمل کند. احتمالاً طی سه ماه آینده پنج تا ۶ مورد از پایه‌ها از زیر زمین بالا بیاید و این پل نمود عینی بیابد. تیرهای مربوط به این پل‌ها به صورت پیش ساخته در اهواز ساخته می‌شود و به پروژه منتقل خواهد شد.

ذاکری همچنین به پیشرفت بسیار خوب آماده‌سازی ایستگاه شلمچه در موضوع مسافری اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه پیمانکار متعهد شده تا پایان تیر ماه سال آینده پروژه را به اتمام برساند، اما با توجه به اهمیت موضوع زائران اربعین و هماهنگی انجام شده، مقرر است تا دو خط از این خطوط تا اربعین امسال به بهره‌برداری برسد. همچنین آماده سازی سکو نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت تا مشکلات زائران کمتر شده و بتوانند تا لب مرز از مسیر ریلی استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به کریدور شرق به غرب، گفت: در شبکه ریلی ایران تا ایستگاه خاوران تبریز ساخته شده، اما از «خاوران تا ایستگاه فعلی تبریز» و «مرند تا چشمه ثریا» باقی مانده است. اتصال از چشمه ثریا به راه آهن ترکیه سبب می‌شود که به کل شبکه ریلی اروپا با عرض خط استاندارد متصل شویم که از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در مذاکراتی که سه ماه پیش با وزیر حمل و نقل ترکیه داشتیم و با تاکیدات وزیر راه و شهرسازی کشورمان، مقرر شد تیم کارشناسی دو طرف جلساتی برگزار کرده و اهمیت و ضرورت پروژه، میزان مراودات بار بین دو کشور و همچنین مرادوات بار با اروپا بررسی شود که در این زمینه نخستین جلسه در ترکیه و دومین جلسه در ماکو برگزار شد.

ذاکری عنوان کرد: برگزاری این جلسات نشان می‌دهد هر دو کشور عزمشان را بر اجرایی شدن پروژه جزم کرده‌اند و ما نیز خوشبین هستیم که پروژه سر و سامان بگیرد تا انتقال بار از شرق به غرب کشور و برعکس (که به طور عمده بارهای ترانزیتی است) محقق شود و سهم قابل توجهی در ترانزیت کشور داشته باشد.

وی با اشاره به خط ریلی تهران- مشهد، با بیان اینکه این مسیر ریلی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده، اظهار داشت: هم اکنون تعدادی از قطارهای ما با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در این مسیر تردد می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد در تابستان امسال تعداد قطارهای با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را در این مسیر افزایش دهیم.

وی به سیر نخستین قطار آزمایشی با افزایش سرعت در این مسیر خبر داد و گفت: سیر این قطار ابتدای امسال توسط همکاران کمیسیون عالی سوانح ما انجام شد که طی آن قطاری متشکل از یک کشنده با ۲ واگن در مدت ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه، بدون توقف خود را به مشهد رساند. هرچند پیش بینی ما برای ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه نیست (چرا که در این صورت بقیه قطارهای ما با مشکل مواجه می‌شوند)، ادامه داد: تلاش ما بر این است که مدت زمان هفت ساعت تا هفت ساعت و ۲۰ دقیقه را برای سیر قطارها در این مسیر ببینیم.

وی تصریح کرد: اگر مشکل خاصی پیش نیاید، تابستان امسال تعدادی از قطارها می‌توانند در مدت زمان هفت ساعت با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت به مشهد برسند.

ذاکری همچنین پروژه برقی کردن را از جمله پروژه‌های اولویت‌دار کشور برشمرد و گفت: از حدود ۶ ماه قبل به دنبال احیای قرارداد قبلی مربوط به قطارهای برقی (از طریق شرکت‌های داخلی یا شرکت‌های داخلی که شریک خارجی داشتند) هستیم. مقدمات کار فراهم شده و با سازمان برنامه بودجه مذاکراتی داشته‌ایم و چنانچه مبالغی تخصیص داده شود، عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

ذاکری افزود: منابع پیش بینی شده در قانون بودجه برای این مهم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای امسال است، هرچند تقاضای ما کمتر از این رقم بوده تا بتوانیم مقدمات کار برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار را به ویژه برای بخش نخست کار یعنی از تهران به گرمسار انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تامین ۱۳۰ لکوموتیو برای ناوگان ریلی با امضای تفاهم‌نامه شرکت راه‌آهن با سرمایه‌گذار داخلی خبر داد. امروز و در سالی که تحت‌عنوان «سرمایه‌گذاری برای تولید» شناخته می‌شود، تفاهم‌نامه حدود ۶۴ همتی با حضور سرمایه‌گذاران فعال در حوزه ریلی منعقد شد که گامی مثبت در حوزه حمل و نقلی به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با امضای این تفاهم‌نامه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سازندگان فعال در بخش ریلی متعهد به ساخت ناوگان ریلی و تامین آن هستند. ارزش ریالی این تفاهم نامه  حدود ۶۵ همت سرمایه‌گذاری در بخش ریلی است که از حدود ۶۵ همت سرمایه‌گذاری، بخشی از آن در حوزه واگن‌های فله‌بر و ایجاد تاسیسات در حوزه غلات کشور و بخشی برای تامین بخشی از ناوگان باری و مسافری برای خرید لکوموتیو است.

مدیرعامل راه آهن با تاکید بر اینکه طبق برنامه هفتم توسعه باید حدود ۵۵۰ لکوموتیو وارد کشور شود، از تکالیف شرکت سرمایه‌گذاری برای تامین حدود ۱۳۰ لکوموتیو برای ناوگان ریلی کشور خبر داد و گفت: با امضای تفاهم‌نامه، امروز ۵۰ لکوموتیو و در ماه آینده ۸۰ لکوموتیو با مشارکت یک شرکت خصوصی و سازنده داخلی و خارجی به صورت مشارکتی تولید خواهد شد.

به گفته وی، حدود ۳۰ درصد تکالیف برنامه هفتم، امسال نهایی خواهد شد و به مرور وارد شبکه حمل و نقل ریلی کشور می‌شود. در خصوص واگن‌های باری، شرکت‌های حمل و نقلی متناسب با نیاز خود نوع واگن را تعیین خواهند کرد و پیگیری خواهیم کرد تا کسری‌ها و کمبودهایی که در حوزه ناوگان ریلی وجود دارد تامین شود.

ذاکری ادامه داد: مزیت اصلی یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که امروز امضا شد ورود واگن های DMU (واگن خودکشش دیزلی) به کشور است؛ این واگن‌ها خودکشش هستند و نیازی به دیزل و کشنده ندارد که سبب خواهد شد تا ما در کشور برای مسافت‌های کوتاه و مسافت‌های بلند از این ظرفیت استفاده کنیم.

به گفته وی، ۳۰۰ واگنی که پیش‌بینی شده ظرفیت ناوگان مسافری کشور را حدود ۳ درصد می‌تواند افزایش بدهد که گام مثبتی است. در برنامه به ویژه برای مسیرهایی که برای جابه جایی بار ظرفیت اضافه داریم و همین طور نیاز به جابه جایی مسافر داریم. با ورود این واگن‌ها به کشور نیاز مردم کشور به افزایش ظرفیت ریلی که نتیجه آن که کاهش تصادفات جاده ای و انتقال از جاده به ریل است به ویژه در بخش مسافری محقق شود.